Friday, March 9, 2018

TeReNgGAnU..aku datang~ 15-17 feb,2018

Memang dah lama berhajat ke Terengganu ni..naknyer bila kat fb asik duk lalulalang jer pic  teh ais ombak rindu tu..aishh..xtahan mokcik..last g tahun 2009 kut...mna mokcik x meroyan...😁

Biler along cakap nk tunang ngan org ganu coti CNY nti...toinggg...rasa cam nk lompat bintang ko....hahah...teruja sungguh...

Maka mokcik dengan sronoknyer bangun pepagi suh anak2 bersiap..alasan takut jem...(walhal mokcik dah x sabo!!)

Jomm.....gerak awai gak lah..dlm pkol 7.30 gitu.

Nampak ni muka epi....😁



Dalam pukul 11 pg camtu baru nk sampai border Phg-Ganu..org lain dh sampai Marang kut..heheh..dh en.suami bwk gayer cikgu pencen..acaner!!! Bio lbt asai slamat beb...


Dah kat Paka...sayup jer nampak plantar minyak Petronas tu..


Berhenti solat jamak  zuhur n asar di Masjid Tengku Mizan,Kerteh...satu kelainan bagi masjid ni.....besanya dari kaw wudhu nak ke ruang solat tu open kan, kat sni dipasang langsir..jd aurat kita amatlah terjaga..sekadar pakai serkup pon boleh pabila kuar dari tandas tu...mokcik suker....

Lupa lak nk snap pic..

pinjam pokcik gugel
Lebih kurang pukul 3ptg,barulah kami sampai di Kuala Trengganu..mna nak terjah duluni...homestay xder orang pulak..depa pakat keluar blaker..errmm...so...mokcik buat keputusan..

Taraaa...
pinjam pokcik gugel lg
Kengkonon nk bli baju batik ..leh buat baju rayer nanti...skali tya harga..gulpp...kiv dulu laaaπŸ˜…
Soping keropok,beras pulut n gula nise..haha..



pinjam pokcik gugel

Jom..balik homestay...penat doh mokcik tawaf paso payang ni... poket pon dh bocor abih..πŸ’Έ
Meginap disini utk dua malam..bertempat di Kampung Wakaf Tengah,Batu Rakit.




Okey lah rmh ni..cuma kebersihan kureng sket.cadar agak berbau..

16/2....maka termetrai lah janji antara dua buah keluarga...tahniah along a.k.a Faiz...moga kekal sampai ke jannah..comey suri hati mr engineer ni..





Seblah petang..xtvt jjcm kononnyer..igt nk p mkn seafood yg celup tepung tu...info dari adik ipar..full house..org masih berator panjang....adess..tuka plan..lagi pon trasa kenyang lagi kan....so Taman Tamadun Islam jadi tumpuan..

Maka ini lah hasilnyer..jgn marah haaa...

Kengkonon nk naik River Cruise ni..tp bila nengok rega tiketnyer..hermm...kona seblah lah..hihi..en somi n Ikhwan xmo join..so mokcik n syirah n izzah plus acik sefamily jer lah ygmasuk sini

bleh tahan reganya..πŸ˜…

Dedulu di gelor Taman Tamadun Islam,,,now..Taman Monumen...

sumber en gugel

                  
harga tiket masuk
sumber en gugel
               
sumber en gugel
            
Jom..kita mula jelajah...tgu tren dlu..

Image result for pintu masuk taman tamadun islam
sumber en gugel..tempat sewa basikal n bli tiket tren..rm10 per head..
                                     
selfie dulu..

ececeh...pinjam sat naa..
Replika Masjid Mohamad Ali di Egypt
Replika Masjid Besar Agadez .

antara yg sempat disnap...
Dh nk senja..moh balik...

Eh..eh.. tetiba tersinggah sini plok...

πŸ˜†πŸ˜†

Sepetang eh..eh sesenja  bersantai di pantai Batu Burok..sabil mkn kepok leko...πŸ˜„

pinjam en gugel sat
syok tgok org main lelayang..


jgn muntoh ijo yerr...😹

adess..gegor lak
Ok..jom balik...



17/2/2018...jom packing barang..t sambung crita ke Kuantan pulok yer!!

Berakhir sudah percutian singkat di Kuala Trengganu..insyaallah..bln Jun nti akan datang lagi...

Cak pong...cak pongg.....along...

p/s:arap2 nti dapatlah mnum teh ais ombak rindu tu...


Babai...


Thursday, February 8, 2018

Menuju Harmaen (Pt 7)


Berziarah ke Taif @ 23/12/2017

Program lawatan terakhir sebelum berangkat pulang ketanahair. Taif..kota yg terletak sekitar 67 km dari Makkah..Ia juga terkenal dengan kawasan kebun buah2an spt delima,kurma dan juga sayur2an. .Rombongan kami melalui jalan baru..dilereng bukit....seolah mcm nak ke Cameron Highland pula..cuaca..of kos sejuk ..nyaman sekali..

Banyak sangat kesan peninggalan Rasulullah SAW ketika berdakwah disini...dengan cuaca yang sejuk ...patut lah kawasan ini amat subur sekali dengan tanamannya..

Antara panorama yang sempat disnap...



subhanallah...cantik sangat

                           


                           

Masjid Abdullah Ibn Abbas..tempat pertama yag dituju..terdapat makam shuhada' disini katanya..tp x buka pula..hanya dapat ziarah diluar sahaja..





Masjid Siku..tempat nabi Muhammad SAW bersandar serta berlindung..hingga menyebabkan ada kesan lekukan siku baginda disitu...

pinjam pakcik Google




Salah satu masjid yg masih kekal binaanya....berdekatan saja dgn masjid Siku..tempat muazin melaungkan azan utk penduduk disekitar kawasan tersebut..itu sebabnya menara nya dibina tinggi.





Masjid utk bermiqat di Taif...sempat menunaikan solat zohor disini..sejuk sangat airnya..terjerit juga sewaktu air mula membasahi tangan sewaktu paip yer dibuka..hahah...hanya en suami yg berniat umrah disini..mokcik dh x berdaya...dah start demam dan batuk yang kuat😒



Seterusnya..lawatan ke ladang ros pula...tapi sayang..bukan musimnya..jadi hanya tengok pokok dan tempat pembuatan haruman dari ros sahaja...antara haruman ros yg direnjis didalam Masjid Nabawi dibuat disini.


kalo berbunga ni..x terkata lah cantiknyer
Kalau musim ros berbunga..beginilah  keadaannya...(bulan Mac kater dek Pak Arab tu..)

pinjam pakcik google...

mahal katanyer yg ini..cicah ribu-riban...

antara yg boleh dibeli disini..


Dan tempat wajib singgah..haha..pasar buah!!!



pinjam pakcik google
Memang manis2 blaker buah2 kat sini...tp nk bli byk x boleh sbb esok nk balik dah..takut x lepas kat kastam..huhu..jadi hanya bli anggur, persimon dan juga delima sahaja...tu pon dah riso..takut lebih kg...huhu..
                           
Dan sebelum rombongan kami meninggalkan kota penuh sejarah ini...singgah juga keladang ternakan unta,kambing dan kuda kepunyaan Ikhwan Global,yang mana menguruskan perihal penginapan serta penyediaan makanan buat jemaah Umrah HNTT kali ini.

Jangan marah aa...mokcik mmg suker selfie...😜






Alhamdulillah..bertambah lagi satu pegalaman dibumi anbiya'...rupaya masih ada kawasan yg bertanah tinggi dikawasan padang pasir ini...Subhanallah..maha suci kuasa Allah SWT..

Berakhir sudah perjalanan Umrah bersama Hijrah Nusrah Travel & Tours selama 12 hari 10 malam dibumi Harmaen..Insyaallah..smoga kunjungan kali ini bukan lah untuk kali terakhir...jemputlah kami lagi Ya Allah...


Umrah Musim Sejuk bersama HNTT
14-24 Dec,2017