Thursday, February 8, 2018

Menuju Harmaen (Pt 7)


Berziarah ke Taif @ 23/12/2017

Program lawatan terakhir sebelum berangkat pulang ketanahair. Taif..kota yg terletak sekitar 67 km dari Makkah..Ia juga terkenal dengan kawasan kebun buah2an spt delima,kurma dan juga sayur2an. .Rombongan kami melalui jalan baru..dilereng bukit....seolah mcm nak ke Cameron Highland pula..cuaca..of kos sejuk ..nyaman sekali..

Banyak sangat kesan peninggalan Rasulullah SAW ketika berdakwah disini...dengan cuaca yang sejuk ...patut lah kawasan ini amat subur sekali dengan tanamannya..

Antara panorama yang sempat disnap...



subhanallah...cantik sangat

                           


                           

Masjid Abdullah Ibn Abbas..tempat pertama yag dituju..terdapat makam shuhada' disini katanya..tp x buka pula..hanya dapat ziarah diluar sahaja..





Masjid Siku..tempat nabi Muhammad SAW bersandar serta berlindung..hingga menyebabkan ada kesan lekukan siku baginda disitu...

pinjam pakcik Google




Salah satu masjid yg masih kekal binaanya....berdekatan saja dgn masjid Siku..tempat muazin melaungkan azan utk penduduk disekitar kawasan tersebut..itu sebabnya menara nya dibina tinggi.





Masjid utk bermiqat di Taif...sempat menunaikan solat zohor disini..sejuk sangat airnya..terjerit juga sewaktu air mula membasahi tangan sewaktu paip yer dibuka..hahah...hanya en suami yg berniat umrah disini..mokcik dh x berdaya...dah start demam dan batuk yang kuat😒



Seterusnya..lawatan ke ladang ros pula...tapi sayang..bukan musimnya..jadi hanya tengok pokok dan tempat pembuatan haruman dari ros sahaja...antara haruman ros yg direnjis didalam Masjid Nabawi dibuat disini.


kalo berbunga ni..x terkata lah cantiknyer
Kalau musim ros berbunga..beginilah  keadaannya...(bulan Mac kater dek Pak Arab tu..)

pinjam pakcik google...

mahal katanyer yg ini..cicah ribu-riban...

antara yg boleh dibeli disini..


Dan tempat wajib singgah..haha..pasar buah!!!



pinjam pakcik google
Memang manis2 blaker buah2 kat sini...tp nk bli byk x boleh sbb esok nk balik dah..takut x lepas kat kastam..huhu..jadi hanya bli anggur, persimon dan juga delima sahaja...tu pon dah riso..takut lebih kg...huhu..
                           
Dan sebelum rombongan kami meninggalkan kota penuh sejarah ini...singgah juga keladang ternakan unta,kambing dan kuda kepunyaan Ikhwan Global,yang mana menguruskan perihal penginapan serta penyediaan makanan buat jemaah Umrah HNTT kali ini.

Jangan marah aa...mokcik mmg suker selfie...😜






Alhamdulillah..bertambah lagi satu pegalaman dibumi anbiya'...rupaya masih ada kawasan yg bertanah tinggi dikawasan padang pasir ini...Subhanallah..maha suci kuasa Allah SWT..

Berakhir sudah perjalanan Umrah bersama Hijrah Nusrah Travel & Tours selama 12 hari 10 malam dibumi Harmaen..Insyaallah..smoga kunjungan kali ini bukan lah untuk kali terakhir...jemputlah kami lagi Ya Allah...


Umrah Musim Sejuk bersama HNTT
14-24 Dec,2017



Thursday, January 18, 2018

Menuju Harmaen (pt 6)

Jumaat 22hb Dec,2017..Ziarah makam Bonda

Sekali lagi dapat menunaikan solat jumaat dibumi barokah ..kali ini di Masjidil Haram pula..alhamdulillah..di tanahair sendiri x dapat pengalaman sebegini...alangkah beruntungnya menjadi tetamu Allah buat kali ini..

Jam 3 ptg..saat yang paling dinanti...berkumpul dilobby  utk menziarahi makam Bonda. Hanya famili terdekat sahaja yg pergi. Perasaan ...jangan ditanya...hanya air mata sebagai pengganti bicara. Beristighfar sudah beratus kali,tapi...hati tidak dapat dibohongi..resah gelisah..andai tidak diberi kesempatan bertamu disisi pusara Bonda..sepanjang perjalanan x berhenti berdoa...

Disebabkan waktu asar sudah masuk,jadi kami singgah kemasjid yang berhampiran utk solat dahulu..Jauh rupa nya "rumah" terakhir Bonda ni..huhu..bertempat di Perkuburan Syara'ie, dipinggir bandar Makkah..lebih kurang sejam perjalanan dari hotel penginapan..

Undang2 Saudi tidak membenarkan kaum wanita untuk menjejaki kaki dimana2 tanah perkuburannya.,waima turun di lot parkingnya sekali pun...dari jauh nampak En Suami , Ikhwan dan Khairi sedang mencari2 lokasinya dibantu oleh pekerja disitu..Rasa nak turun jer p tolong cari!!! Semua kubur memang tiada tanda nama atau batu nesan..cuma seketul batu putih diletak kan disetiap kuburan tersebut..semua nampak sama!! Nasib aku masih menyimpan gambar2 serta no batu dan lot dimana bonda disemadikan..mmg hafal...

Perkuburan Syara'ie Makkah

tempat persemadian Bonda
Lot 231,no.batu 41...akhirnya jumpa juga..Allah kabulkan impianku...alhamdulillah!

En.Suami.Ikhwan dan Khairi

Nasib menyebelahi kami,tempat persemadian Bonda berhampiran pagar,jadi driver van yang kami tempah telah membawa van keluar dari kawasan parking dan menurunkan kami ditepi jalan berhampiran lokasi kubur Bonda..walaupun hanya dapat ziarah disebalik pagar cuma..namun hati ku puas...subhanallah..maha suci Allah...berjujuran airmata takkala menitipkan doa dan AlFatihah buat Bonda...serasa nak saja berlari dan memeluk kuburan Bonda..sesungguhnya aku teramat rindu!!

rasa nk panggil mak kuat2

x lepas mata memandang...x tgok kamera pon xperlah...
Sekejap cuma masa yang diberikan untuk berada ditanah perkuburan disini..berat sungguh kaki nak melangkah pulang ke hotel..terbayang senyumannyer menyambut ketibaan kami disitu..selamat tinggal mak...kami pulang dulu yer..insyaallah...jika ader rezki,kami pasti akan datang lagi ziarah mak.....😒

mak yg sentiasa dlm hati ...


Allahu!!!

tobecontinue..

Menuju Harmaen (pt 5)


Cuaca di Makkah al Mukarramah agak mendamaikan..tidak begitu sejuk,alhamdulillah..walaupon badan dh mula rasa semacam..batuk jangan cerita lah..dengan selsemanya..huhu..segala jnis ubat ditelan dah ni..dan berdoa agar Allah permudahkan urusan ibadahku..




mengisi air zam-zam

Setiap hari ke masjidil haram utk menunaikan solat fardhu amat mengujakan..Dahulu masa mengerjakan Haji,tak dapat berbuat begitu kerana jarak hotel amat jauh..kali ini...bersyukur sesangat...turun jer dari kawasan hotel dah boleh nampak dataran masjid..walaupon setiap hari harus berebut buggy dgn jemaah lain..haha...satu pengalaman yg menyeronokkan.

haha..sempat berswafoto..

dihadapan hotel
bleh plak dia wat aksi gini...adoiii...
Program ziarah di Makkah diterus kan..berziarah di Jabal Rahmah,Hudaibiah dan juga ke sekitar Mina dan Arafah..Alhamdulillah,ladang unta juga sempat kami singgah..cuma Muzium saja x dapat nak masuk,terlalu padat didalamnya.

Antara kenangan yang sempat dipotretkan...

Mina

Khemah utk jemaah haji sewaktu di Mina
Hudaibiyah
Gua Hira'
eh..mana abang...

Ladang Unta 

mcm tokey unta lah pulak

Jabal Rahmah

Jabal Rahmah



Menuju Harmaen (pt 4)

Hari terakhir dibumi Madinah...seusai solat subuh,kami bergegas balik kehotel..sebelum tu sempat kami menziarahi makam Nabi utk mengucapkan selamat tinggal...dan berdoa agar di jemput lg selepas ini. Tak puas rsanya 4 hari bermalam disini..pelbagai kenangan indah bersama ahli keluarga dan kenalan baru dicipta..Cuaca masih lagi dingin..memang x boleh berlama diluar..menggigil juga walaupon sudah berlapis2 bju disarungkan.

Sempat juga berswafoto di subuh terakhir di Madinah..


 Dihadapan hotel penginapan..xsilap ni sekitar jam 3 pagi..suhu dalam 18 c...

sejuk...rrr...rrr...
Berangkat menuju ke Makkah Al Mukarramah sekitar jam 9 pagi..singgah bermiqat di Masjid Bir Ali..maka bermula lah  pantang larang semasa dlm ihram ini.dalam hati tidak putus2 berdoa agar segalanya dipermudahkan..serta diberi kesihatan yang lebih...

sbil menunggu bas..posing dulu..😊

en suami merangkap mutawif sudah berpakain ihram...
Menunaikan solat sunat serta berniat ihram di Masjid Bir  Ali



Berhenti di RnR Wadi Qudait utk solat jamak taqdim serta makan tengahari.Disini hidangan yg disediakan amat sedap..nasi arab bersama ayam yg dibakar serta ikan goreng..

yummy....
Setiap satu hidangan utk lima orang makan..memang tersandar kekenyangan,,hahah..



Antara pemandangan yg sempat disnap dari tingkap bas..



Hampir menjelang maghrib,bas yg kami naiki sudah mula mendekati tanah haram...x semena2,airmata mula menitis..x berhenti sehingga tersendu2..sebab terpandangkan satu kaw perkuburan dipinggir bandar Makkah....hati bagai di robek rasanya...terpandang2 wajah Bonda disitu..bersama senyuman yang paling manis..mengalu-alukan kedatangan kami..anak,menantu dan cucu2 nya..Allahu akbar...(sambil menaip ni pon si airmata gugur lagi!! 😭)

Alhamdulillah,selamat sampai di Hotel Rawabi Zamzam, tempat kami menginap selama 6 hari di bumi Makkah ini.Jarak dari Masjidil Haram cuma lebihkurang 200 meter sahaja.Kali ini bilik kami ditingkat 6.Yang agak memeranjatkan,hotel ini terletak dikawasan berbukit...fuhh...bermula lah cabaran pertama..walaupun perkhidmatan buggy disediakan,tetapi jemaah yg menginap disini agak ramai..kebanyakkan nyer dari Turki..hurmm...redha jer lah mokcik!! 

Setelah selesai meletakkan bagasi memasing serta menunaikan solat,maka kami menuju ke Masjidil Haram utk menunaikan Umrah.

Hati berdebar2 sebab kali ini tanggungjawab lbih berat,.anakdara berdua perlu dibimbing...En Suami tidak boleh bersama selalu sebab dia perlu mengawasi jemaah lain..Walaupon sudah ader pengalaman menunaikan umrah,tp tetap terselit sedikit kegugupan...perasan itu berbaur...antara sedih dan teruja...

Di persekitaran kaabah sedikit sempit akibat pengubah-suaian lantai nyer,,tetapi suasana tidak sepadat seperti yg digambarkan...syukur alhamdulillah,Allah permudah tawaf ku berserta jemaah lain..dihimpit dan ditolak sewaktu menghampiri kawasan Multazam dan Hijir Ismail tu biasalah..Jemaah dari negara lain agak agresif,,kita elakkan dari kumpulan mereka dan   jaga sahaja posisi badan kita..

Selesai bertawaf,kami pergi menunaikan solat sunat tawaf dua rakaat diruangan yg disediakan.. serta minum air zam2..dan selepas itu baru bersai'e serta bertahallul....sekali lagi.. beribu kesyukuran dipanjatkan...selesai sudah umrah pertama kami ..

Allahuakbar...menangis lagi....





tobecontinue...